Anul acesta, orasul Bucuresti implineste 556 de ani de la prima atestare oficiala. De atunci si pana azi, orasul a trecut prin atatea transformari incat este aproape imposibil ca cineva sa-i cunoasca toate secretele. Mai ales cele atat de bine pastrate in perioada comunista. Haideti sa ne amintim sau sa descoperim impreuna cateva lucruri dintre cele cunoscute foarte putin sau deloc despre Bucuresti. Credem ca aceste sapte curiozitati pe care le vei citi in randurile ce urmeaza te vor face sa vezi cu alti ochi „Micul Paris” din estul Europei.
Iata 7 lucruri interesante despre Bucuresti:
1. Primul oras din lume iluminat cu petrol.
Bucuresti a fost primul oras din lume care a introdus iluminatul cu petrol lampant. Se intampla in anul 1857. Pana atunci, iluminatul strazilor era aproape inexistent; in afara de lumina lunii, strazile orasului de pe Dambovita nu cunosteau alta sursa de lumina. Doar prin geamurile caselor boieresti se mai intrevedea ici-colo cate o lumina, provenind de la lumanarile aprinse de cei cu dare de mana.
2. Povestea mititeilor
Aproape ca nu e petrecere in aer liber de la care sa lipseasca „mititeii”. Insa nu multi stiu ca produsul romanesc a fost inventat din intamplare, sau din nevoie, de Iordache Ionescu. Proprietar al restaurantului „La o idee”, Ionescu ramasese la un moment dat fara mate pentru carnati, drept pentru care a fost nevoit sa friga carnea cu bicarbonat de sodiu direct pe gratar.
3. Cartierul Cotroceni
Pe la 1600, Padurea Cotrocenilor era loc de refugiu pentru cei care doreau sa le fie pierduta urma – padurea devenise ascunzatoarea talharilor si nelegiuitorilor. Numele de Cotroceni i se tragea de la verbul „a cotroci”, care insemna in acele vremuri, „a te ascunde”, „a-ti pierde urma”. In aceeasi padure s-a ascuns si Serban Cantacuzino, in 1678, acuzat fiind ca unelteste impotriva domnitorului Gheorghe Duca, pentru a-i lua puterea. Trei zile a stat ascuns Cantacuzino in padurea Cotroceni, inainte sa fuga la turci, unde avea sa beneficieze de ajutorul pasei. Cand s-a intors in tara, in semn de multumire fata de localnici, a ridicat o manastire (intre 1680 – 1682) in Padurea Cotrocenilor. Ulterior si-a construit si un palat in aceeasi padure, inlocuit mai tarziu cu Palatul Cotroceni .
4. Un faimos actor hollywoodian este bucurestean
Edward G Robinson era cunoscut in principal pentru rolurile de gangster (Rico din “Little Caesar” sau Rocco din “Key Largo”), dar si pentru altele de succes. Putini stiu insa ca Robinson s-a nascut la Bucuresti in 1893, cu numele de Goldenberg. Ulterior, in 1903, familia lui s-a mutat in Statele Unite. Actorul a murit in 1973, dar numele sau figureaza in topul American Film Institute al celor mai mari 25 de actori din istoria cinematografiei americane.
5. Recorduri bucurestene
- Complexul comercial Sun Plaza din Capitala a fost decorat in decembrie 2010 cu aproape 500.000 de beculete de Craciun (449.659), intrand in Cartea Recordurilor.
- In toamna anului 2009 a fost realizat cel mai lung lant de pizza din lume. Jerry’s Pizza a pus cap la cap 2.200 de pizza, sirul masurand in total aproape 500 de metri (496 metri lungime).
- Capitala figureaza in Cartea Recordurilor cu cea mai lunga trena de rochie de mireasa. Trena respectiva avea 2.750 de metri.
6. Povestea metroului din Drumul Taberei
Sau mai degraba a lipsei lui. Cand au fost proiectate traseele liniilor de metrou in Bucuresti, in proiectul initial era prevazuta o linie care lega Drumul Taberei de Balta Alba. Dar cum cartierul Drumul Taberei fusese construit de Gheorghe Gheorghiu-Dej, iar Nicolae Ceausescu il dispretuia pe Dej, a „mutat” din creion linia de metroul din Drumul Taberei in Militari, desi cartierul Militari nici macar nu era construit la vremea respectiva. Motivul invocat: Drumul Taberei era locuit de burghezi, spunea Ceausescu, care nu aveau nevoie de metrou.
7. Gara Filaret
A fost prima si cea mai veche gara din Bucuresti, inaugurata in octombrie 1869, cand a fost pusa in functiune si prima linie de cale ferata din Romania, Bucuresti – Giurgiu. Cladirea garii Filaret adapostea trei linii de cale ferata la acea vreme. Trei ani mai tarziu, dupa ce a fost inaugurata Gara de Nord, Gara Filaret a intrat intr-un con de umbra. Cu toate acestea, este declarata monument istoric, iar la ora actuala functioneaza ca si autogara.