Acum un secol, Romania era recunoscuta pe plan international pentru productia de locomotive cu aburi. Muzeul Locomotivelor din Resita reprezinta mandria banatenilor si a romanilor de pretutindeni deoarece aici este pastrata o parte dintre cele mai importante locomotive cu aburi construite vreodata la noi in tara.
Infiintat in anul 1972, la un secol de la inceperea constructiei locomotivei cu aburi, Muzeul Locomotivelor are in componenta un total de 16 exponate, dintre care 14 sunt fabricate in Resita, iar celalalte doua in alte parti. Impunatoare, interesante si extrem de valoroase pentru patrimoniul tarii, locomotivele de la Resita reprezinta o pagina importanta din istoria Romaniei.
Desi in zilele noastre cuvintele de lauda la adresa sectorului industrial al Romaniei vin destul de greu, in secolele trecute Romania era fruntasa la foarte multe sectoare din industrie. Unul dintre acele sectoare era fabricarea de locomotive. La Resita s-au fabricat in total aproximativ 1500 de locomotive cu aburi pana in anul 1964 cand s-a facut trecerea la locomotivele Diesel. Dintre cele 1491 de locomotive fabricate in Resita, numai 14 fac parte din exponatele muzeului din parcul de la marginea orasului.
Primele locomotive construite la Resita
Majoritatea locomotivelor au fost construite urmand modelul celor din Vest, cu precaredere pe cel al locomotivelor vieneze. Unul dintre cele mai valoroase exponate ale muzeului este locomotiva Resicza, care face parte din prima serie de locomotive construite in estul Europei. Resicza a fost prima locomotiva fabricata la Uzinele de Fier din Resita in anul 1872 si a fost copia fidela a unui prototip fabricat in Viena. Celelalte doua construite in aceeasi serie cu locomotiva Resicza – Bogsan si Hungaria – au fost casate în anul 1937.
Resicza – “opera” inginerului John Haswell – a fost un exemplar extrem de apreciat de cunoscatorii vremii. Cu o lungime de 4,48 metri si o greutate in serviciu de aproximativ 11 tone, locomotive Resicza avea nu mai putin de 45 de cai putere si prindea o viteza de 11 kilometri pe ora. Desi era o adevarata bijuterie pe sine, locomotive Resicza a fost tinuta in fata fabricii de locomotive pentru mai bine de 10 ani dupa scoaterea din uz.
Cum ajungi la Muzeul Locomotivelor din Resita?
Muzeul Locomotivelor din Resita este situat in zona Triaj, situata in partea de nord a municipiului Resita. Pentru a ajunge aici, doritorii trebuie sa urmeze Calea Timisoarei din centrul orasului pana aproape de iesire, iar la cativa kilometri dupa ce cursul raului Barzava se desprinde de drumul principal, va aparea pe dreapta parcul in care este situat muzeul.
Sugestii de cazare in zona
Banatul este o zona ce abunda de obiective turistice care abia asteapta sa fie descoperite, asa ca daca ai mai multe zile la dispozitie iti recomandam sa vizitezi orasele Timisoara si Deva situate la aproximativ 100 de kilometri de Resita. Iata unde poti sa te cazezi in municipiul Resita si prin apropiere:
- Hotel Dusan si Fiul Nord *** – 160 RON/o noapte/2 persoane + mic dejun
- Cabana Claris Crivaia – 148 RON/o noapte/2 persoane + mic dejun
Vezi lista intreaga a unitatilor de cazare din apropierea municipiului Resita pe HotelGuru.ro/Resita.
*Preturile prezentate in acest articol corespund unei nopti de cazare din perioada 22-24 noiembrie si sunt valabile astazi, 21 septembrie 2017