De multe ori s-a spus ca in Romania nu exista muzee care sa te uimeasca intr-atat incat sa constituie ele insele o destinatie de vacanta – asa cum te simti, de exemplu, atunci cand vizitezi Muzeul subacvatic din Insulele Canare, Galeria Uffizi din Florenta sau Muzeul falsificarilor din Viena. Nimic mai neadevarat!
In Otopeni, la doi pasi de Capitala si de Aeroportul International Henri Coanda, exista un muzeu special, dedicat iubitorilor de autoturisme de epoca. Asa ca daca esti pasionat de masini, iti sugeram sa nu ratezi Tiriac Collection la urmatoarea ta vizita in Bucuresti.
Iata de ce spunem ca este un muzeu special:
In primul rand, Galeria Tiriac Collection este singura colectie personala de masini din tara deschisa publicului larg. Este drept, spre deosebire de ceilalti colectionari, Ion Tiriac (proprietarul muzeului) detine peste 150 de modele de autoturisme si motociclete de epoca. Toate sunt expuse si le poti vedea in galeria amenajata pe o suprafata de 4300 mp.
Ce vei descoperi la muzeu? Unele dintre cele mai deosebite modele de masini si motociclete construite incepand cu anii 1899. Modele vechi, de epoca, ce stralucesc insa la fel de bine ca in urma cu peste o suta de ani. Asa cum este Cvadriciclul Hurtu 3 ½, cel mai vechi exemplar Hurtu cunoscut in lume, care a fost construit in 1899. Sau Modelul J Duesenberg, construit in 1930 de cel care avea sa devina primul producator auto care a pozitionat pedalele (ambreiaj, frana si acceleratie) in pozitia pastrata si astazi. Modelul Duesenberg expus la Tiriac Collection, unic in lume, este important nu doar prin prisma ideii pentru care a fost conceput, acela de a reprezenta o alternativa americana la Rolls-Royce-urile europene, Hispano-Suiza, Mercedes-Benz sau Isotta-Fraschini (marcile europene de lux); urmatorul model al acestui tip de automobil a fost transformat intr-o berlina. Si inca un motiv, daca mai este nevoie, pentru care merita sa vezi aceasta bijuterie din timpuri “stravechi”: a apartinut actorului Tyrone Power.
Colectia automobilelor de epoca a fost gandita astfel incat fiecare exponat reprezinta un moment-cheie in istoria auto. Asa cum a fost considerat, de pilda, modelul Dodge Charger R/T, emblema anilor ’60, considerata ca fiind cea mai atragatoare masina din gama celor cu motoare puternice.
Odata ajuns la muzeu, cu siguranta vei fi atras si de o alta bijuterie, de data aceasta construita in 1974: Stutz Blackhawk, automobilul care poate ajunge la viteza de 100 km/h in doar 8,4 secunde, viteza maxima a acestui model fiind de 210 km/h – aceste masini erau recunoscute de altfel pentru recordurile de viteza si numarul mare de curse castigate. Iti mai spunem doar ca modelul se lauda cu o caroserie lucrata manual in atelierele italiene Corrozzeria Padane din Modena si Carrozzeria Saturn din Cavallermaggiore.
Iti va retine atentia, cu siguranta, si autoturismul decapotabil de culoare Ocean Blue cu tapiterie albastru cu alb; este un Chrysler Town and Country construit in 1949 care isi “propulsa” imediat proprietarul in patura sociala superioara.
Evident, nu putea lipsi din aceasta colectie celebrul Cadillac, Elvis Presley fiind un mare fan al acestui model. Miliardarul roman detine cateva exemplare rare, din care nu lipsesc modelele Cadillac Eldorado Biaritz (construit in 1959), Cadillac Torpedo Touring (din 1912) si Cadillac Sixty Special (din 1957), celebru pentru eleganta interiorului si a aripilor sale, dar si pentru finisajele cromate si stilate.
Reginele colectiei sunt insa automobilele Rolls-Royce, si spunem regine pentru ca proprietarul acestei colectii valoroase este singurul din lume care detine toate cele sase serii de Rolls-Royce Phantom fabricate din 1960 pana in prezent, in conditiile in care a patra generatie a acestei marci a fost fabricata in doar 17 exemplare, vandute doar capetelor incoronate. Merita o vizita, nu?
Probabil ca in fata acestor minunatii, Ferrari Testarossa, Lamborghini Diablo si Ford Escort Cosworth RS 200 “palesc”, dar nu inseamna ca nu merita atentie.
Asa cum spuneam, Tiriac Collection cuprinde nu doar autoturisme-unicat de epoca, ci si motociclete. Vei putea admira, in adevarata lor splendoare, cinci modele: Indian Scout 741 (fabricat in 1943), MV Augusta 175CST “Disco Volante” (din 1953), Harley Davidson FLH 80 Electra Glide (1979), Honda GL 1500C Valkyrie (din 1998) si Harley Davidson WL (1941). Si chiar un scuter, la fel de celebru – Piaggio Vespa PX200 Mad Rat By Aristide & Honore –, fabricat in 1989.
Cum ajungi la Muzeul Tiriac Collection, cand poti sa-l vizitezi si cat costa biletul
Galeria se afla in orasul Otopeni, pe strada Calea Bucurestilor nr. 289, intre Tiriac Auto Rulate si Tiriac Auto Service (vizavi de Aeroportul International Henri Coanda).
Program: vineri – duminica: 10:00 – 19:00
Taxa de intrare: 15 lei pentru adulti sau 7,5 lei pentru elevi, studenti, pensionari.
Daca ti-ai propus sa zabovesti un weekend intreg in Capitala, aici vei gasi o selectie importanta de hoteluri la care poti face rezervare.
*Sursa foto: www.autoindustry.ro