Zona Rupea se afla in partea de nord a judetului Brasov si este conturata de noua localitati: orasul Rupea si comunele Cata, Bunesti, Hoghiz, Homorod, Jibert, Racos, Ticus si Ungra. Poate numele lor nu va sunt familiare, insa e bine sa stiti ca in acea zona, dar si in alte localitati apropiate, se afla adevarate bijuterii arhitecturale extrem de vechi si de bine conservate, pentru care strainii strabat uneori mii de kilometri doar ca sa le admire putin. De bisericile fortificate din Rupea s-a auzit pana in Statele Unite si chiar pana in Japonia, asa ca e musai sa le vizitati si dumneavoastra.
Cetatea Rupea a fost construita intre secolele XIV si XVII pe dealul Cohalmului, la 65 de kilometri de Brasov, fiind folosita multa vreme ca loc de refugiu pentru locuitorii zonei. Incendiul din 1643, atacurile turcilor si nesocotirea comunistilor de mai tarziu au afectat foarte tare structura cetatii de altadata, astfel ca Rupea a intrat in urma cu patru ani in renovare. I-au fost reconstruite zidurile, curtea interioara si turnurile (Turnul Portii, Turnul Slaninii, Turnul Slujitorilor, Turnul Cercetasilor, Turnul Capos si Turnul Pulberariei). A fost redeschisa recent si inclusa in circuitul turistic.
Taxa de vizitare: 10 lei
Biserica evanghelica Homorod, din satul cu acelasi nume (pe vremuri se numea Petersdorf) este la fel de veche precum celelalte “surate” din zona. A fost ridicata tot pe la sfarsitul secolului XIII si inchinata Sfantului Petru. Spre deosebire insa de celelalte biserici construite de sasi, aceasta nu are o structura cu trei nave, dar cu toate acestea, nu a fost cucerita niciodata. O alta ciudatenie a bisericii din Homorod este legata de altar – a fost indreptat catre sud, si nu spre rasarit. Prima incinta de fortificatii a fost ridicata in secolul XIV, iar a doua, un secol mai tarziu. Turnul bisericii, inalt de 28 de metri, a ars in 1623, in urma unui accident, lucru mentionat in cele mai mici amanunte pe inscriptia turnului reconstruit trei ani mai tarziu.
Biserica fortificata din Saschiz. Imediat ce intri in judetul Mures ai sa dai de satul Saschiz, o micuta localitate in care mai traiesc doar 64 de sasi, desi in trecut era una dintre cele mai bogate localitati sasesti. Impunator este turnul cu acoperis colorat, din centrul satului, insa la fel de frumoase sunt si dealurile care il inconjoara (Dealul Uriasilor), padurea de langa el (Padurea Spanzuratilor) si casele din Valea Scroafei. Biserica evanghelica din Saschiz a fost construita la sfarsitul secolului XV de catre colonistii sasi. Din exterior seamana cu un bastion, datorita zidurilor de piatra si caramida care o inconjoara. Nu te sfii sa o vizitezi si in interior, chiar daca poarta este incuiata: suna la numarul de telefon afisat chiar la poarta, iar cineva va veni imediat sa o descuie (toate bisericile fortificate sunt incuiate, de regula).
Poti vedea orga (adusa din Brasov la 1788) si podul fortificat, cu exceptia turnului, in care accesul este limitat, din cauza starii avansate de deteriorare.
Biserica evanghelica din Crit (Kreuz) a fost atestata in 1270. Initial, a existat o cruce pe un deal, in jurul careia sasii au construit o biserica si apoi tot satul s-a adunat in jurul ei. In 1551 a fost construita prima fortificatie (intarita cu cinci turnuri, toate avand goluri de tragere si guri de pacura sau smoala), cu un credit de cinci florini primit de la banca din Sibiu.
Biserica a fost demolata in 1810, iar din zidurile de incinta s-a construit scoala sateasca. In 1814 s-a inceput constructia unei biserici in stil neoclasic.
Biserica – cetate din comuna Bunesti se afla la intersectia cu drumul de tara care duce spre Viscri. Ridicata in secolul XIV din roca marina sedimentara, biserica – cetate a fost fortificata printr-un zid de aparare simplu, circular, prevazut cu mai multe bastioane. Zidul are aproape patru metri inaltime si 1,5 metri grosime. Turnul sau a fost ridicat in anul 1847. Interiorul bisericii s-a conservat bine pana astazi, peretii pastrand inca fragmente de picturi murale. Cetatea a reprezentat un refugiu pentru satenii din Bunesti, chiar daca dimensiune ei nu impresioneaza.
Biserica fortificata de la Viscri. Este una dintre constructiile reprezentative ale Brasovului. Satul Viscri este o bijuterie in sine, cu traditii pastrate cu sfintenie pana in zilele noastre. Biserica medievala din sat are o orga veche de 300 de ani, despre care se spune ca nu are egal in Europa de Est. Mobilierul de lemn sculptat si pictat manual din biserica este original. In muzeul complexului sunt expuse lazi de zestre sasesti pictate manual, ceramica folosita la mesele de duminica, patuturi de lemn si carti de rugaciuni vechi de peste 200 de ani sau costume populare de nunta, din aceeasi perioada.
Turnurile si bastioanele au ferit-o de raidurile atacatorilor, transformand-o intr-una dintre cele mai bine conservate fortificatii din Transilvania.
La Roades, langa Bunesti, ai sa descoperi o alta biserica evanghelica fortificata, construita acum mai bine de cinci secole. Pe la sfarsitul secolului XV, clopotnita a fost daramata partial, astfel ca sibienii le-au acordat celor de la Roades un imprumut pentru reparatii – atunci a inceput fortificarea bisericii evanghelice. A fost ridicat un zid, intarit cu patru turnuri rectangulare inaltate pe trei niveluri. La sud, zidul a fost dublat, iar in partea de nord, intarit cu un zwinger. Biserica a suferit insa cele mai mari modificari mult mai tarziu, in a doua jumatate a secolului XIX, cand turnul de sud – est devine Scoala Veche de Fete.
Turul bisericilor fortificate, cu masina
Daca doriti sa vizitati toate aceste biserici fortificate intr-o singura zi, o puteti face daca dispuneti de o masina. Traseul ar fi urmatorul: Homorod – Rupea – Viscri – Bunesti – Roades – Crit – Saschiz, iar distanta totala este de aproximativ 60 de kilometri.
Turul bisericilor, pe bicicleta
Exista si o ruta noua pentru biciclisti – construita de fundatia ADEPT Transilvania cu fonduri europene – care leaga, deocamdata, trei biserici din zona Rupea – Sighisoara: Bunesti, Crit si Mesendorf. Pista are 13 kilometri lungime, insa initiatorii ei doresc sa o extinda la 80 de kilometri. Este primul proiect de acest gen din tara si a fost amenajat astfel incat sa poata fi practicabil in orice anotimp fara riscul de a ramane impotmoliti cu rotile in noroi.