Cum ne pregatim masina pentru un circuit prin Romania in conditii de iarna?

Drum iarnaRomania e frumoasa, are numeroase locuri pe care merita sa le vizitezi: locuri care ti se lipesc de suflet chiar de la prima intalnire, locuri pline de energie, in care simti ca iti incarci bateriile. Chiar daca este iarna, poti sa faci un circuit turistic prin Romania si sa te bucuri de toate frumusetile ei. Aici ai o idee de vacanta de care poti sa profiti in aceasta luna, dar daca ai mai mult timp la dispozitie (si poate cateva zile de concediu de care nu ai beneficiat anul trecut), poti sa deviezi de la traseul prestabilit si sa poposesti cateva zile in plus prin locuri care-ti fac cu ochiul.

Important este, intai de toate, sa-ti pregatesti masina pentru un traseu in conditii de iarna, astfel incat sa nu pierzi nicio secunda din timpul tau reparand ceva la masina sau – mai rau – sa fii nevoit sa te cazezi in mijlocul naturii.

Iata cateva sugestii de care e bine sa tii cont inainte de a te urca la volan:

Verifica anvelopele de iarna!

Amenzile aplicate soferilor care circula iarna cu cauciuri de vara sunt atat de mari incat nu prea se mai incumeta nimeni sa se urce la volan fara cele potrivite. Nu uita insa ca orice cauciuc (fie el si de iarna) nu face doi bani daca este foarte uzat. Prin urmare, daca ai circulat toata vara cu anvelopele de iarna, pentru ca ai uitat sa le schimbi, cu siguranta s-au subtiat si la un drum lung, in conditii de iarna, nu te mai poti baza pe ele 100%. Cel mai bine ar fi sa-ti cumperi un set nou de cauciucuri de iarna, daca ti-ai propus sa faci un circuit prin Romania in conditii de iarna.

Schimba antigelul!

Nu o data s-a intamplat ca meteorologii sa mai greseasca prognoza vremii, mai ales in timpul iernii. Ca sa nu fii luat pe nepregatite in varf de munte si sa te trezesti in mijlocul unui frig siberian ca nu iti mai porneste motorul, verifica antigelul. In Romania, temperaturile din timpul iernii pot atinge destul de usor -20 de grade (mai ales daca circuitul pe care ti-ai propus sa-l faci trece si prin Covasna), asa ca punctul de inghet al antigelului pe care il vei folosi trebuie sa fie la acest nivel.

Verifica bateria si reteaua electrica!

Este de la sine inteles ca bateria masinii trebuie sa fie in stare foarte buna de la prima aparitie a temperaturilor scazute. Indiferent daca o incarci la un redresor sau daca ii verifici nivelul electrolitului, o completezi cu apa distilata si o reincarci, aceste lucrari de intretinere nu trebuie lasate pe mai tarziu. In plus, inainte sa pleci la un drum lung in conditii de iarna, ar fi indicat sa apelezi la un specialist care sa verifice consumatorii electrici si alternatorul; astfel, vei evita unul din acele momente neplacute in care “te lasa” bateria cand ti-e lumea mai draga – temperaturile foarte scazute pot favoriza decesul ei.

In orice situatie ai fi, este bine ca atunci cand pornesti la orice drum sa arunci in portbagaj cablurile de pornire si, de ce nu, un redresor. Mai ales daca vrei sa explorezi frumusetile ascunse ale Romaniei.

Schimba uleiul de motor!

Un circuit prin Romania inseamna un drum cuprins intre cateva sute si chiar o mie de kilometri. Ca sa-I poti face fara probleme, cu motorul uns, ar fi bine sa schimbi uleiul de motor chiar inainte de plecare sau – daca nu ai circulat prea mult cu masina in oras – sa-l completezi pana la punctul maxim. Iarna, uleiul devine vascos si masina porneste mai greu.

Verifica presiunea in roti!

Ca sa ai o aderenta mai buna pe sosea chiar si pe timp de iarna, asigura-te ca ai cauciucurile umflate cum trebuie. Inainte sa pleci la drum verifica presiunea aerului din roti – un amanunt foarte important.

Verifica filtrul de benzina!

Din pacate, se mai intampla ca benzina sa aiba “gunoaie” si ca sa nu ti se inece motorul, inainte sa pleci intr-un circuit turistic este bine sa verifici filtrul de benzina si sa-l schimbi, daca este cazul. Este una din regulile de care ar trebui sa tina cont cei care folosesc motoare pe benzina.

Verifica sau schimba stergatoarele!

Pe timp de iarna, parbrizul se murdareste foarte repede de la mazga formata pe sosea; mai ales cand este lapovita. Pentru o vizibilitate foarte buna, trebuie in primul rand sa verifici daca lamelele stergatoarelor sunt bune si apoi sa te asiguri ca ai suficient lichid pentru spalarea parbrizului. Cu conditia ca si acesta sa fie special, pentru iarna (ca sa nu inghete).

Foloseste spray anti-inghet

Spray-urile speciale pentru dezghetarea parbrizului sunt foarte utile iarna, mai ales la un drum lung. Pulverizezi parbrizul si in cateva secunde acesta se dezgheata, fara sa mai fie nevoie de racleta.