Mocanita. Un trenulet de poveste, tractat de o locomotiva cu aburi, care te poarta prin cele mai inaccesibile zone de munte de odinioara. Liniile ferate pe care circula astazi mocanitele au fost construite doar in scop forestier. Dar cui ii mai pasa de asta? Placerea nebuna pe care o simti atunci cand traversezi cu ea pasunile, padurile si ungherele nebanuite ale unor zone de poveste este la fel de mare ca cea pe care o simteai in copilarie, cand te plimbai cu trenuletul in parcul de distractii. Turistii au prins drag de mocanitele romanesti; le cauta, le descopera si duc vestea mai departe, ca trasee montane ca-n Romania nu se mai gasesc nicaieri in lumea asta, cat e ea de mare. Va dam si noi de veste aici pe blog cateva trasee cu mocanita mai putin cunoscute si va uram drum bun si plimbare placuta!
Traseul Viseu de Sus – Coman (Maramures)
Mocanita maramureseana este, probabil, cea mai cunoscuta din Romania. Putini stiu insa, poate, ca este singura mocanita din Europa care este folosita si astazi in scopul pentru care a fost creata – transportul lemnului. Din 1932, mocanita traverseaza incet, batraneste, 56 de kilometri pe Valea Vaserului, prin Parcul Natural “Muntii Maramuresului”, intre Viseu de Sus si Izvorul Comanului, aflat la doi kilometri de granita cu Ucraina. Dupa evenimentele din 1989, “ghezesul” din Maramures a fost restaurat de niste elvetieni fascinati de povestea lui si a locurilor prin care trece si l-au transformat intr-unul dintre cele mai frumoase obiective turistice. Mocanita pufaie, bufneste si suiera pe drumul dificil care urca de la 600 m altitudine, pana la 1100 m (Coman). O singura plimbare cu mocanita te va cuceri definitiv, iar daca alegi sa o faci iarna, plimbarea va fi de vis!
Traseul Anina – Oravita (Banat)
Semeringul banatean, cum i se mai spune, traverseaza cea mai spectaculoasa cale ferata din Banatul montan, unica in sud-vestul Europei. Traseul cu 14 tunele (cel mai lung fiind cel de la Garliste, de 660 m) si 10 viaducte este asemanat cu Semeringul, celebrul traseu montan austriac, de unde i se trage si numele. Cu toate acestea, traseul cu mocanita din Banat este mai putin cunoscut, intrand intr-un con de umbra si datorita problemelor de ordin financiar cu care se confrunta cei care exploateaza linia de cale ferata. Mocanita banateana face legatura intre Anina si Oravita, un traseu de 33 de kilometri care traverseaza o zona de vis, plina de viaducte si tunele sapate manual in stanca. Calea ferata dintre Anina si Oravita a fost gandita ca o prelungire a “liniei carbunarilor” (Oravita – Bazias, 1854). Inaugurata in 1863, era prima linie de cale ferata montana de pe teritoriul tarii noastre, desi la acea vreme Banatul facea parte din imperiul austro – ungar.
Traseul Abrud – Campeni (Transilvania)
Este mocanita din Aries, asa o cunoaste lumea, pentru ca urca pe Valea Ariesului pana in Tara Motilor, pe un traseu de 94 de kilometri. Linia de cale ferata din Apuseni a fost inaugurata in 1912 si a functionat pana in 1998 atat pentru transportul calatorilor, cat si pentru transportul lemnului exploatat din muntii Apuseni; avea 21 de statii la vremea aceea si o viteza uimitoare de 40 km/h. Uitata apoi pentru o vreme, mocanita transilvana a ajuns pe mana austriacului Georg Hocevar, supranumit “salvatorul mocanitelor”. Cu toate acestea, mocanita si-a scurtat traseul, iar din 2004 circula doar in scop turistic intre Abrud si Campeni – un traseu de doar 11 kilometri. Intre timp, mocanita cu aburi de pe Valea Ariesului a fost declarata monument istoric, asa ca – poate, intr-un viitor apropiat – va reveni la faima de altadata.
Traseul Moldovita – Rasca (Bucovina)
Mocanita bucovineana sau “hutulca”, cum i se spune prin partea locului, are un traseu scurt, de doar zece kilometri. Linia de cale ferata a fost data in folosinta in 1888 initial pentru transportul bustenilor; in 1909, ea a fost modificata si prelungita pana la 73 de kilometri, pastrandu-si insa utilitatea. Abia in anul 2005 a fost inclusa pe lista mocanitelor si in circuitul turistic. Denumirea de hutulca i se trage de la faptul ca strabate o regiune locuita de hutuli, o minoritate etnica inrudita cu ucrainenii, care traieste in cateva zone din Bucovina si Maramures. De altfel, in comuna Moldova – Sulita se organizeaza Festivalul Hutulilor, de obicei in prima duminica din iulie. Din cauza ca nu este foarte cunoscuta, mocanita bucovineana functioneaza mai mult ocazional (in week-enduri si de sarbatori).
Traseul Lechinta – Band (Transilvania)
Mocanita cu aburi „Sovata” vine din Polonia anului 1949, cand a iesit de pe portile fabricii Chrzanowo si a urmat drumul spre Romania. Locomotivei originale i-a fost adaugat un tender romanesc (spatiul in care se depoziteaza apa si carbunele), construit la Uzinele Resita. Cele trei vagoane ale mocanitei au fost renovate in 2003, iar astazi traseul urmeaza doua segmente: Sovata – Campul Cetatii, ceea ce inseamna un traseu de 14 km (circula sub numele de „mocanita de Sovata”), si Riciu – Teaca dintre Band si Lechinta, un traseu de 35 km, pe care-l parcurge „mocanita de Teaca”. In curand vor fi date in folosinta si tronsoanele Band – Mihesu de Campie, precum si Targu Mures – Cristesti.
„Tunelul Iubirii” (Banat)
Recent a fost descoperita in Romania o portiune de cale ferata abandonata, intre Otelu Rosu si Caransebes, dar de o frumusete extraordinara. Vegetatia crescuta deasupra acestei cai ferate din portiunea Obreja – Glimboca a creat un adevarat tunel natural, care aminteste de „Pasajul Indragostitilor”, un alt monument renumit din Ucraina. Datorita frumusetii sale, Tunelul Iubirii a fost inclus pe lista Redescopera Europa, realizata de Parlamentul European, care cuprinde 28 de obiective turistice din Europa, care nu trebuie ratate, fiind considerate adevarate comori naturale. Calea ferata fusese construita in 1908 si facea legatura intre Caransebes si Bautar.